Hoe chemiebedrijf Indorama onnodige risico’s tot een minimum beperkt met de Elios 2 drone

Polyethyleentereftalaat. De kans is groot dat je vandaag al meerdere malen in aanraking bent gekomen geweest met dit verfijnde stofje. Vanochtend onder de douche, tijdens de lunch op het werk of wellicht vlak na een intensieve sportsessie in de namiddag. Polyethyleentereftalaat, beter bekend als PET, is namelijk ’s werelds meest toegepaste recyclebare plastic. Zo kent PET talloze toepassingen in verpakkingsmateriaal welke we dagelijks gebruiken, zoals bijvoorbeeld welbekende frisdrank- en waterflessen.

Fun fact: één op de vijf PET-flessen wereldwijd is ooit begonnen in een Indorama productievestiging. Met grote klanten als Coca-Cola, is het chemiebedrijf Indorama Ventures namelijk de marktleider in polyester plastic voor de verpakkingsindustrie. Het zou dus zomaar kunnen dat het polyethyleentereftalaat van vanochtend, of eerder deze namiddag, afkomstig is van een Indorama productievestiging. Als dit het geval is, dan bestaat er zelfs een kans dat er drones zijn gebruikt om het productieproces van dit polyethyleentereftalaat te ondersteunen.

 

De uitdaging: visueel inspecteren zonder risico

Chemische bedrijven worden dagelijks geconfronteerd met een scala aan risicovraagstukken voor hun complexe processen. Eén van de grootste uitdagingen hierin zijn inspecties welke veiligheidsrisico’s met zich meebrengen door hoogtes, besloten ruimtes of door de aanwezigheid van gevaarlijke stoffen.

Een verhoogd risico gaat namelijk gepaard met extra voorzorgsmaatregelen, tijdsintensieve oplossingen en een toename in kosten. Het is daarom ook niet zo gek dat de industriële sector steeds meer vraagt naar slimme inspectiemethoden gericht op efficiëntie en ARBO-veiligheid.

Een goed voorbeeld hiervan betreft de zogeheten ‘RTO-leiding’, welke onderdeel uitmaakt van het uitvoerige PET-productieproces op de Nederlandse Indorama vestiging in de Botlek. Door de aanwezigheid van gevaarlijke stoffen en de kleine omvang van de leiding, is het per definitie al vrij lastig om de 150-meter lange RTO-leiding visueel te inspecteren.

Dat is een probleem, gezien het aanwezige vocht in deze leiding op ten duur kan leiden tot corrosie. Voorkomen is hierbij altijd beter dan genezen; daarom is er baat bij om de leiding regelmatig te inspecteren op aanwezige vochtsporen en beginnende corrosie. Daarnaast is het belangrijk om een duidelijk beeld te hebben van de algemene staat waarin de leiding verkeerd.

Ondanks dat dit technisch wel mogelijk zou zijn, brengt  een fysieke inspectie simpelweg te veel risico’s met zich mee. Tot op heden heeft Indorama daarom ook de voorkeur gegeven aan corrosiecoupons, zodat een inspecteur de leiding niet hoeft te betreden. Het probleem is echter dat deze coupons geen visueel beeld geven, en deze pas dagen later in het lab onderzocht kunnen worden. 

Opzoek naar een nieuwe manier

Het maintenance team van Indorama is daarom op zoek gegaan naar nieuwe manieren om de RTO-leiding van binnenuit op een veilige manier visueel te inspecteren op vochtsporen, corrosie en bevestigingspunten.

In eerste instantie werd er gedacht aan een soort rupsband robot; maar bij nader inzien werd direct contact met de leiding het liefste vermeden. In samenwerking met Dronepoint is het maintenance team uiteindelijk gaan onderzoeken in hoeverre drones hiervoor een oplossing konden bieden. 

Elios 2: de ideale oplossing 

Voor deze unieke opdracht heeft Dronepoint gebruik gemaakt van een industriële drone welke speciaal is ontworpen voor visuele inspecties in besloten ruimtes: de Elios 2. Deze drone kenmerkt zich door een kooi van carbon fiber welke de primaire onderdelen bescherm tegen vallen en stoten.

De drone is uitgerust met twee camera’s; een 4K RGB-camera en een infraroodcamera. Daarnaast beschikt de drone over ingebouwde verlichting, waardoor er geen externe lichtbronnen nodig zijn om veilig te kunnen navigeren in een donkere ruimte zoals deze.

Elios 2 drone

De RTO-leiding heeft een doorsnede van ongeveer 61 centimeter en kent een aantal bochten van 90 graden. Om direct contact met de leiding wanden tot een minimum te beperken, is de Elios 2 voorzien van zeven sensoren die de afstand tot objecten continue meten.

Deze sensoren zijn vervolgens ingesteld om ten alle tijden een minimale afstand van 20 centimeter te bewaren. Dit resulteerde in zeer stabiele en nauwkeurige vluchtbewegingen, wat tevens heeft bijgedragen aan de videostabiliteit.

De samenwerking tussen drone piloot en inspecteur

Als Mechanical Reliability Engineer is Leo verantwoordelijk voor het inspectieproces van de RTO-leiding. Logischerwijs heeft Leo er baat bij dat deze inspectie correct wordt uitgevoerd, en dat er tussen alle dynamiek niets over het hoofd wordt gezien. Om een drone inspectie zoals deze in goede banen te kunnen leiden, is de inbreng van een expert als Leo daarom ook cruciaal. Het is immers Leo die uiteindelijk een ordeel moet vergen op basis van de inspectiebeelden.

Aan de hand van een constante videotransmissie beheert Leo de regie over de inspectie. In samenwerking met de drone piloot kon hij de drone aansturen waar nodig; hier een beetje dichterbij; daar iets verder inzoomen; en soms voor de zekerheid, toch nog even een stukje terug.

Drone inspectie foto

Na het inwinnen van de beelden werden deze in het Dronepoint Portable Command Centre op een groot scherm uitvoerig doorgesproken. Samen met Leo werden de beelden frame voor frame doorlopen, om zeker te zijn dat er aan alle verwachtingen werd voldaan. In het geval dat Leo achteraf toch twijfels had gehad over bepaalde beelden, zou er nog een vlucht gemaakt worden. 

Foto Rob Mondeel

“De industrie vraagt steeds meer naar non-intrusive inspecties. We kunnen natuurlijk niet iemand de RTO-lijn insturen, hierdoor is een drone een goede toevoeging op het inspectieproces. De kwaliteit en de beeldscherpte zijn echt heel goed.”

Leo van Sintmaartensdijk

MECHANICAL RELIABILITY ENGINEER BIJ INDORAMA VENTURES

De resultaten van de drone inspectie

De drone inspectie van de RTO-lijn is door het maintenance team van Indorama als erg succesvol ervaren. Het visuele aspect van deze inspectie was immers iets wat tot op heden nog altijd ontbrak. Aan de hand van de stabiele beelden was Leo in staat om digitaal zijn assessment uit te voeren, en een uitgebreid inspectierapport op te stellen.

Drone inspectie foto

Het maintenance team omschrijft de drone daarom ook als een goede toevoeging op het huidige inspectieproces. Momenteel verkennen zij samen met Dronepoint meerdere mogelijkheden om de onderhoudsstrategie te verbreden en de inspectie/onderhoudskosten te verlagen met behulp van drone technologie. Wat betreft de voordelen van deze drone inspectie:

1) Tijdswinst

Waar er normaal gesproken dagen gewacht moet worden op de corrosie coupons is de leiding met de drone in slechts twee uur volledig geïnspecteerd. Dit stelt Indorama in staat al sneller keuzes te maken.

2) Visueel beeldmateriaal

De visuele beelden bieden nieuwe inzichten wat het maintenance team in staat stelt om betere keuzes te maken.

3) ARBO veiligheid

De fysieke aanwezigheid wordt met het gebruik van drones tot een minimum beperkt.

 

Geïnteresseerd hoe drones jouw inspectieprocessen naar een hoger niveau kunnen tillen? Neem dan gerust eens contact op voor vrijblijvend advies.