Een veilige, betrouwbare en kost-efficiënte aanpak voor onderhoud in de railsector

Drones zijn een wendbare, schaalbare en herhaalbare oplossing voor het verzamelen van data op en rondom het spoor.

Het alsmaar toenemende persoons- en vrachtvervoer zet de Nederlandse spoorwegen flink onder druk. En gelijktijdig oefenen aldoor sneller wordende treinen steeds meer druk uit op het spoor. Een drukkere dienstregelen betekend echter wel dat er steeds minder ruimte overblijft voor onderhoud. Wij ondersteunen spoor en metro bedrijven met dit soort uitdagingen: om de veiligheid van het personeel te waarborgen en de onderhoudskosten aanzienlijk te verlagen.

Bespaar tijd & kosten

Vandaag de dag worden er nog vaak mensen en inspectiekarren het spoor opgestuurd. Dit is zowel een prijzig als tijdroven proces door de nodige veiligheidsmaatregelen, trein omleidingen en het mobiliseren van materieel. Het kan ook anders: drones zijn namelijk een snel inzetbare, herhaalbare en efficiënte oplossing voor dataverzameling. En vanaf de juiste hoogte kunnen tot wel vier sporen gelijktijdig geïnspecteerd worden, voor slechts een fractie van de kosten. 

Veilig inspecteren, altijd en overal

De meeste spoorwerkzaamheden vinden plaats in het holst van de nacht, en dit brengt een hoop veiligheidsmaatregelen met zich mee. En moeilijk te bereiken assets, vaak aanwezig in tunnels en metro/ trein stations, worden door hoge risico’s al snel achterwegen gelaten. Drones zijn een efficiënte oplossing voor het uitvoeren van dit soort inspecties, zonder de bijkomende veiligheidsrisico’s. Vanaf de juiste hoogte kan het spoor beter operationeel blijven en blijft de veiligheid en compliance gewaarborgd.

 

Betere data, meer betrouwbaarheid

Met meer flexibiliteit en hoge kwaliteit beelden verzamelen drones waardevolle datasets welke anderzijds te gevaarlijk, prijzig of inefficiënt zouden zijn om regelmatig te vergaren. En dit maakt een hoop mogelijk: zoals het toetsen hoe delen van een brug standhouden onder de druk van een rijdende trein. En met behulp van verschillende sensors, 2D Orthomosaics en 3D modellen, verkrijgen asset-managers meer inzichten in een asset, problemen en benodigde reparaties.

Software & AI

Brengt de juiste informatie en de juiste mensen samen in één digitale werkomgeving met ons cloud-based software platform: asset-viewer. Wanneer iedereen toegang heeft tot dezelfde visuele informatie, is het coördineren van werk een stuk eenvoudiger. Automatiseer inspectie processen, verhoog efficiëntie en verlaag de kans op menselijke fouten met behulp van artificiële intelligentie. Voor geavanceerde AI werken wij samen met onze partner: HAL24K.

Technologieën geschikt voor de spoor en metro sector

LiDAR

LiDAR staat voor ‘Light Detection and Ranging’ en is een technologie die de afstand tot een object of oppervlakte bepaalt door het gebruik van laserpunten. LiDAR is zeer accuraat en detecteert de meest kleine nuances welke nauwelijks waarneembaar zijn voor het blote oog. Dit zorgt voor nauwkeurige 2D en 3D modellen van sporen omgeven met stenen, vegetatie en bomen. Ook is LiDAR uitermate geschikt voor omgevingen met weinig tot geen licht, zoals ondergrondse tunnels.

Fotogrammetrie

Lucht fotogrammetrie is een methode om vorm en locatie van objecten en gebieden door metingen in foto’s te bepalen. Dit levert hoge kwaliteit beelden, 2D Orthomosaics en 3D modellen op.

Thermisch

Door assets of gebieden te meten op basis van relatieve temperatuurverschillen kunnen verborgen gebreken vroegtijdig ontdekt worden. Dit is handig voor voorspellend en preventief onderhoud. Bijvoorbeeld door het meten van temperatuur variaties in wiellagers, aslagers en sporen.

Grondradar

Een grondradar geeft duidelijk inzicht in de oppervlakte en ondergrond waarop het spoor is gebouwd. Met dit soort informatie is het mogelijk om te bepalen of de ondergrond geschikt is voor meer treinverkeer en of er eventueel versterking nodig is.

Besloten Ruimtes

Met speciale drones is het mogelijk om besloten ruimtes te betreden welke normaal gesproken te gevaarlijk, tijdrovend of prijzig zouden zijn. Hierdoor kunnen gevaarlijk of juist erg moeilijk te bereiken plaatsen toch geïnspecteerd worden. Denk hierbij bijvoorbeeld aan kruipruimtes in een station.

Case Studies in de spoor en metrosector

Hoe de GVB de Noord/Zuidlijn sneller inspecteert met behulp van drones

De GVB is de welbekende openbare vervoerder van Amsterdam welke de stad dagelijks voorziet van de lokale metro, tram, bus en ferry’s. Nog niet zo lang geleden is de GVB de trotste eigenaar geworden van de lang verwachte metrolijn tussen Amsterdam-Noord en de Zuidas – beter bekend als de Noord/Zuidlijn.

De volgende stap

Klaar voor een veilige, betrouwbare en kost-efficiënte aanpak voor onderhoud op en rondom het spoor? Neem dan gerust contact met ons op!